جهان از دید کوآنتوم

جهان از دید کوآنتوم

0
83

جهان از دید کوانتوم

جهانی که در حال حاضر مشغول به مشاهده اون هستیم و در اون زندگی میکنیم ، تصویری از رنگ ها و اشکال و اجسام گوناگونی است که ماهیت مادی به این دنیا داده اند ، اما در ورای این دنیای مادی ، چه اسراری پنهان و نهفته است که ما از اون بی اطلاع هستیم ؟ با در ادامه مطلب همراه باشید …

جهان از دید کوانتوم

مبحثی که امروز مطالعه میکنیم در باب فیزیک کوآنتوم هست ، خودم همیشه از فیزیک متنفر بودم اما مدتی هست که فیزیک کوآنتوم من رو به خودش خیلی علاقه مند کرده ، به نوعی عاشق و معشوق شدیم ، چون هر روز که بیشتر در موردش مطالعه میکنم بیشتر عاشق خداوند میشم . اگر من یا شما به اندازه ی کافی و لازم از فیزیک کوآنتوم اطلاعاتی در ذهن داشته باشیم، به اسراری پی خواهیم برد که ما رو شگفت زده خواهد کرد . و بالطبع دید معنوی و مادی ما رو نسبت به خداوند تغییر خواهد داد .

خواهش مندم خوندن  پست هایی که در آینده و از دید کوآنتوم به اون ها نگریسته میشه رو از دست ندید ، زیرا بعد از خوندن این مباحث گویا دو چَشم نو و تازه به شما هدیه داده شده ، چون اسرای شگرف در مورد خود و خداوند کشف خواهید کرد .

ابتدا تعاریفی رو خدمت شما عزیزان ارائه میدیم ، با دقت بخونید و تا کامل متوجه نشدید سراغ تعریف بعدی نرید . شاید در ابتدا بگید ، این تعریف ها چیه !!! اما رفته رفته حقیقتی که میخوایم ازش پرده بر داریم نمایان میشه !!!

حال که در پشت سیستم کامپیوتر یا لپ تاب خود هستید و این پست رو مطالعه میکنید ، نگاهی به اطراف خود بندازید ، اجسامی از قبیل میز چوبی ، یک گلدان گل ، کامپوتر شخصی ، کتاب ها و … رو مشاهده میکنید .

این اجسام از چه موادی تشکیل شُدن ؟

اجسام : آنچه در پیرامون شما هستند را اجسام مینامیم ، اجسام از ترکیب چندین ماده مختلف ، بسته به نوع جسم ، تشکیل شده اند …

ماده چیست ؟ همه چیزهای واقع در زمین و جهان که به نوعی محسوس باشند، ماده هستند. قطره های آب و ذرات غبار و نیز گیاهان، جانوران، و حتی سیارات ماده هستند. همه مواد جرم دارند، که معیاری از ذرات (اتم ها و مولکول های) تشکیل دهنده آن هاست.

مولکول چیست ؟ مولکول، کوچک‌ترین ذرهٔ یک مادهٔ شیمیایی خالص است که ویژگی‌های آن ماده را دارد. یک مولکول از دو یا چند اتم تشکیل شده که با پیوند شیمیایی به هم متصل‌اند .

، به عنوان مثال آب تشکیل شده از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن هست : به شکل زیر دقت کنید .

مولکول آب

اتم چیست ؟ اتم کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک عنصر شیمیایی است که خواص منحصر به فرد آن عنصر را حفظ می‌کند. . الکترونها، پروتونها و نوترونها ذرات تشکیل دهندهٔ اتم هستند. در اتم ، الکترون به دور هسته میچرخد ، هسته از پروتون و نترون تشکیل شده است  .

256879

به عنوان مثال فلز مِس از پیوند های الکترونی مانند شکل زیر تشکیل شده :

generate (2)

لُب مطلب اینکه اگر ما یک تکه چوب یا فلز یا هر جسم دیگری رو به ذرات ریز تر تبدیل کنیم ، با تکه ها و برداه هایی از چوب یا آهن یا… مواجه میشیم ، اگر اون تکه های کوچک رو با میکروسکوبهای قوی مشاهده کنیم ، اتم ها رو خواهیم دید . یعنی تمامی اجسام از پیوند اتم ها با یکدیگر ساخته شده اند . به عنوان مثال یک متر سیم مسی ، از پیوستن میلیون ها میلیون اتم مس به یکدیگر تشکیل شده است .

یا یک قطره آب ، از پیوستن میلیون ها مولکول آب (دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن) به یکدیگر تشکیل شده است .

خب دوستان ، تا اینجا یک سری تعریف های ساده رو برای شما بیان کردیم و لازم بود که این ها رو با هم مرور کنیم تا به بحث کوآنتوم برسیم . حال کوآنتوم رو برای شما تعریف میکنیم .

کوآنتوم چیست ؟ کوآنتوم ذره ای نور است که در حال ارتعاش بوده و زمان و مکان ندارد به قولی لا مکان است . اگر چند فوتون در کنار یکدیگر قرار گیرند میتوانیم آن را یک کوآنتوم بنامیم.

فوتون چیست ؟ فتون ذره‌ای بدون بار و بدون جرم (وزن) و پایدار می‌باشد . دارای وزنی نیست ، دارای باری نیست ، بلکه حاوی انرژی است ، حاوی انرژی الکتریکی و انرژی مغناطیسی و انرژی گرانشی (جاذبه) …!!! انرژی همواره در فوتون موجود است و از بین نیز نمی رود .

در ابتدا از اتم ها برای شما گفتیم ، حال از کوآنتوم تعاریفی رو ارائه کردیم .اما رابطه ی بین اتم ها و کوآنتوم در چی هست ؟ حقیقتی که میخواستیم با شما عزیزان در میون بذاریم این هست :

از کشفیات حیرت انگیز فیزیکدان های کوانتوم این بود که اگر شما ماده را به تکه های کوچک تقسیم کنید، سرانجام به جایی می رسید که آن تکه ها ، الکترونها ، پروتونها خواهد بود و اگر پروتون ها و اکترون ها رو مورد اکتشاف قرار دهید دیگر حاوی ویژگیهای شیء مادی نخواهند بود.

یعنی : هر آنچیزی که در کره ی زمین وجود دارد ، از قبیل مایعات ، جامدات ، نباتات ، اکسیژن و غیره غیره ، اگر آن ها را مورد اکتشاف قرار دهیم در نهایت به بسته های کوآنتوم خواهیم رسید ، که بسته های کوآنتوم همان طوری که از تعریفش پیداست پرتویی از نور هستند .

در اصل : تمامی کره ی خاکی جان گرفته و ساخته شده از نور و انرژی است . هر آن چیزی که در اعماق زمین یا بالاترین نقطه ی آسمان وجود دارد ، اگر در سطح کوآنتوم آن را مورد اکتشاف قرار دهیم به نور یا همان انرژی پایدار و نابود نشدنی موجود در فوتون ها خواهیم رسید . تمامی عالم هستی ، ساخته شده از فوتون های انرژی هستند .

به تعریفی دیگر : فوتون ریز ترین و حیاتی ترین ذره ی حیات است .

فوتون : خود نور است ،خود انرژی است ، انرژی که وجود دارد ، از بین نمی رود ، و دارای وزن یا اندازه یا بار نیست …

دوستان عزیز ، فوتون و کوآنتوم هر دو یکی هستند ، همون طور که در بالا گفته شد ، چند فوتون در کنار هم دیگر رو یک کوآنتوم می نامند .

نتیجه : تمام آن چیزی که در اطراف خود میبینید ، مانند تلفن همراه ، میز کامپوتر ، گیاهان باغچه ، آبی که مینوشید و هوایی که استشمام میکنید و ….. تمامآ پیوند های اتمی هستند . اتم از چه چیز به وجود آمده است ؟ از فوتون یا همان کوآنتوم نور .

تا به اینجای کار ، مبحث رو در سطح کره ی زمین دنبال کردیم . اما خارج از کره ی زمین و به نوعی خارج از جو یا لایه ی ازون چه چیزی وجود دارد ؟ آیا در خارج از لایه ی ازون و به نوعی در خلاء هم فوتون یافت میشود ؟ ایا فوتون یا کوآنتوم نور (ذره ی حیات) در خلاء و در تمام عالم وجود دارد ؟

برای جواب دادن به این سوال به ناچار باید در مورد خلقت جهان صحبت کنیم . نظریه هایی تا به امروز در مورد چگونگی آغاز خلقت ارائه شده که نظریه بیگ بنگ یا انفجار بزرگ ، پر طرفدار ترین و علمی ترین نظریه ای بوده که توسط اکثر دانشمندان علم فیزیک ، مورد تایید قرار گرفته . اما نظریه انفجار بزرگ چه هست ؟

انفجار بزرگ : نظریه بیگ بنگ بر این باور است که در ۱۵ میلیارد سال پیش انفجاری عظیم رخ داده است که باعث پیداش جهان شده است .و البته این نظریه وجود خداوند را رد نمیکند .

به تصویر زیر دقت کنید .

thebigbang

در این نظریه همان طور که در شکل بالا مشاهده میکنید بعد از انفجار بزرگ پرتوها (radiation) و ذرات (particles) نور ساطع میشوند ، سپس این پرتو های نور تبدیل به ذرات سنگین تر و الکترون های دارای جرم میشوند ، که این تعریف دقیقا مشابه رفتار فوتون ها است . یک بسته ی کوآنتوم که حاوی چند فوتون است ، طی داد و ستد های انرژیکی که با فوتون های هم جوار خود انجام میدهد تبدیل به الکترون میشود که الکترون دارای اندازه و جرم (وزن) است .

سپس رفته رفته در طی سالیان دراز ، چیزی حدود سه میلیون سال ، با تشکیل الکترون ، پروتون و نترون نیز تشکیل شده و سپس از پیوستن این ها به یکدیگر اتم تشکیل شده است .

و سپس از ترکیب اتم ها با یکدیگر کهکشان ها و خورشید های بسیاری پدیدار گشته و بعد پانزده میلیارد سال منظومه شمسی و زمین خاکی ایجاد شده است . و این روند ایجاد کهشکان ها و سیارات همچنان نیز ادامه دارد … اما برای ما این حائز اهمیت نیست که چند سیاره وجود دارد . بلکه لازم دیدیم که این تعاریف را ارائه کنیم تا مفهوم کوآنتوم انرژی و یا همان نور آسمان ها و زمین برای شما عزیزان مشخص شود .

نتیجه گیری :

فوتون ها یا کوآنتوم نور ذره ی حیات هستند ، کوانتوم پرتویی از نور است . آن چیزی که شما در اطراف خود می بینید ، آبی که مینوشید ، لباسی که میپوشید ، اتومبیل شخصی که سوار میشوید ، عطری که بر روی پیراهن خود اسپری میکنید ، سبزیجاتی که در هر وعده ی غذایی میل مینمایید ، همه و همه به آن گونه که در این پست برای شما توضیح داده شد توسط ذره ی حیات یعنی فوتون ها به وجود آمده اند . اگر قوه ی بینایی ما از طریق چشمان فیزیکی ما نبود ، جهان تماما همانند نوری براق و خیره کننده در دیده ی ما نمایان میشد . زیرا در نگاه کوآنتومی جهان تماما تشکیل شده از فوتون ها هستند .

در بالا گفتیم که : کوآنتوم ذره ای نور است که لامکان است … اینگونه تصور کنید : شما در حال حاضر در اینجا حضور دارید ، در مشهد نیز حضور دارید ، در هزاران کیلومتر دورتر و در هر جایی که تصور کنید حضور دارید . پس شما لامکان هستید ، یعنی محدود به زمان مکان نیستید . از این رو همان طور که در این پست به شما اثبات شد ، کوآنتوم ، یعنی پرتوی نور و ذره ی حیات تمام خلقت در همه جای جهان هستی حضور دارد ، پس لامکان است .

از شما خواهشمندیم ، اگر این پست رو به خوبی درک نکرده اید ، دوباره و دوباره مطالعه کنید ، یا برای مطالعات بیشتر عبارت های لازم را در گوگل جستجو کنید . همچنین تا زمانی که پست بعدی را برای شما عزیزان ارسال کنیم ، سعی کنید به گفته هایی که در این پست برای شما گفته شد تعمق کنید . جهان را از دید کوآنتوم بنگرید … این گونه است که معجزات الهی ، قدرت خداوند متعال ، علم خداوند متعال ، چگونگی تاثیر نیایش ها بر مریضان و … بیش از پیش برای شما آشکار خواهد شد .

کوآنتوم خداوند نیست ، اما به قولی این همان تعریفی است که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است … الله و نور و السماوات فی الارض … خداوند نور آسمان ها و زمین است. تفسیر این آیه تنها به ذرات کوآنتوم محدود نمیشود ، بلکه اسرار بیشتری در پس این گفته نهان است که در پست بعدی برای شما عزیزان گفته میشود .این پست مقدمه ای بود بر آنچه که باید بیاموزید . با توضیحاتی که در این پست برای شما ارائه شد ، ماهیتی تازه از جهان برای شما عزیزان نمایان شده است . حال پاسخ خیلی از سوالات انسان در مورد خداوند را میتوان یافت که در آینده به آن ها میپردازیم . اما سوالی از شما عزیزان دارم .

با این تفاسیر به نظر شما خداوند چگونه می اندیشد ؟؟؟

سوالات و نظرات شما عزیزان را در بخش دیدگاه ها پذیرا و پاسخ گو هستیم . با تشکر … شهاب

%d8%aa%d9%84%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%b1%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d9%88%d8%b1

برچسب‌ها:
شهاب دلفان آذری 7 سال است که چشمانم با نگاه دیگری به دنیا باز شده است. شاید بتوان گفت 7 ساله ام. زندگی توامی از عشق و شوق تسلیم بودن در برابر خدایی است که آفریننده ی عشق است. رفته رفته تعالیم و مفاهیم بالاتری را کسب میکنیم. در یادگیری مطالب کوتاهی نکن. زمان همیشگی نیست. یک روز وقت رفتن من و تو نیز می آید. آن زمان سرنوشت ساز است. بگذار رو سفید باشیم. دنیا از آن چیزی که در ظاهر می بینی بسیار عمیق تر، با ارزشتر و معنوی تر است. تنها کافیست که بخواهی خدایت را بشناسی. اگر شاگرد حاضر باشد. استاد نیز حاضر میشود.

دیدگاه(۸۳)

  1. خیلی جالب بود،استفاده کردم،
    همیشه دنبال تعریفی از کوانتوم بودم که اینجا کاملا واضح توضیح داده شد.
    سپاسگزارم

  2. علم کوانتوم بسیار بسیار پیچیده تر و نا ملموس تر از توضیح شماست و جمله معروفی از بنیانگذاران این علم نیلز بور هست که میگه:هر کسی که احساس میکنه کوانتوم رو فهمیده در واقع هیچی نفهمیده.و اینکه خواهشا مطالب علمی و مذهبی رو قاطی نکنید،با تشکر از زحمات شما

  3. سلام آقای دلفان
    مطمئنا خیر و برکت همواره روزی شما خواهد بود که به این وسیله علم و آگاهی که کسب کردین رو اینطور صادقانه در اختیار همگان قرار دادید .
    هر ظاهری نماینگر باطن هست . فوتون در عالم ماده و ظاهر نماینگر وجود در باطن عالم هست که تمامی موجودات از وجود بهره یکسان دارند . یک جماد ،نبات ، حیوان و انسان به یک میزان از وجود بهره مند هستن از جهت موجود شدن . ینی وجود حقیقت فوتون و حقیقت عالم هستی در عالم هستی ست که این پرتوی از ذات الهی ست.
    که سراسر جهان و هرچه در اوست عکس یک پرتوی ست از رخ دوست ( شاه نعمت الله ولی )
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ سافی ست که در جام افتاد ( حافظ )
    روزی قلب شما پر خیر و افزون باد

  4. سلام-اگر با نظریات فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق زنجانی آشنایی کامل داشته باشید متوجه خواهید شد که نظریه کوانتوم دقیقا منطبق با آن است…

  5. واقعا چطور شما کوانتوم رو بخدا وصل میکیند؟چرا الکی روی موج علم به نفع دین سوار شدین؟اگه شما ادم عالم هستید بهتر است از کوارک ها هم مطلب بزارین که اصل علت و معلول رو نقض میکنند دین یه چیز دیگه ای کوانتوم یک چیز دیگر این دوتا رو باهم ترکیب نکنید

    1. مطالعه فلسفه اشراق برایتان توصیه میشود هرچند احتمال دارد برایتان سخت باشد…

  6. سلام بیزحمت بیشتر درمورد اینکه چطور انسان یا هرچیز دیگه ای میتونه هم زمان همه جا باشه رو بیشتر توضیح بده ممنون از مطالب زیباتون

  7. از مطلب جالب تون سپاس استفاده کردم فقط میخواستم بفهمم چطوری میتونم پست های بعدی تون رو دنبال کنم؟

  8. به نظرم اگه مطالب علمی و با آموزه های مذهبی قاطی نکنی بهتر باشه. اینم بدون که نظریه کوانتوم یه جورایی همون نظریه وحدت وجوده عرفاست که آخوندهای اون زمان و برخی آخوندهای امروزی تکفیرشون میکنن.
    جمله ی ذرات عالم در نهان
    با تو گویانند روزان و شبان

    ما سمیعیم و بصیریم و هشیم
    با شما نامحرمان ما نا خوشیم

    1. به کجا چنین شتابان
      کمبود اکسیژن در ارتفاعات
      اعلام خطر توسط مورچه ماده
      عسل سازی فقط توسط زنبور ماده
      تعداد کروموزوم های زنبور و خر
      اثبات قانون ارتعاشات بوسیله قضیه یعقوب و یوسف
      هممممه از قرآنه یعنی۱۴۵۰ سال پیش …
      بعد الان میخوای همه چشاشونو ببندن رو منبع علم عالم تا داستان مذهبی نشه؟

  9. بیش از دو دهه در حال پژوهش در زمینه کوانتوم،انرژی،ماده،و تلفیق اونها با عرفان،ماهیت روح و فیزیک بودم،پس از این سالهای طولانی به این نتیجه رسیدم که تمام معجزات و پدیده های ناملموس عرفانی و ….همگی طبق قوانین فیزیک صورت می گیره.
    البته به روابط بسیار ظریفی بین علوم محض و قوانین بنیادی مکانیک کوانتومی با عرفان و ذرات بنیادی دست یافتم،امیدوارم در آینده نزدیک عمومی کردن این پژوهشها کمکی به پیشرفت همه علوم کرده باشم.
    آرش شادی وند پژوهشگر علوم محض و قوانین بنیادی

  10. سلام. باید بگم مطالب شما در حد عمومی خوبه اما خیلی با اون چیزی که هست فاصله داره. همه چیز بسیار پیچیده تر از اون چیزی هست که شما نوشتید. بهتره کتاب فراسوی کیهان رو بخوانید.

    1. سلام به شما دوست عزیز.
      این مطلب سعی شده تا مفهوم آفرینش و ارتباط اون با کوانتوم رو در ۵ صفحه بیان کنه. بالطبع اگر بخوایم این رو از به صورت تخصصی دنبال کنیم شاید باید ۵۰ صفحه در موردش بنویسم. این پست و تمامی مطالب این سایت یک کلید رو دست خواننده میدن که بتونن از اون پس بنا به ذوق و علاقه ی خودشون به دنبال مطالب بگردن و پیشرفت کنن.

  11. سلام و خدا قوت حضور محترم جناب آقای شهاب، بنده پیرو عضو شدن تو کانال تلگرامی اسرار کوانتومی اشرف مخلوقات، کنجکاو شدم که بفهمم معنی کوانتومی اصلا چی هست، که تو گوگل سرچ کردم و با سایت شما آشنا شدم بسیار عالییییییییییییییییی بود واقعا بعد از سالها تحصیل، حتی رشته اول دانشگاهی ام فرهنگ و معارف اسلامی بود اینقدر به راز آفرینش نزدیک نشده بودم رشته دوم یا دومین لیسانسم در زمینه هنر هست که به نسبت لذتی که ازش میبرم انرژی میگیرم، جناب آقای شهاب واقعا آشنایی با سایت شما منو فارغ از دنیای مادی کرد کمتر به مشکلاتم فکرمیکنم به دلیل بیماری که سالهاست دارم گاهی سریع از کوره درمیرم عصبی میشم منزوی میشم تحمل فشار بار زندگی ندارم تنهایی اذیتم میکنه ولی سایت شما خییییییییییییلی ارومم کرد خیلی جالبه موفق و مؤید باشید.

    1. ممنون از شما مستانه عزیز.
      امید واریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشه. در مورد بیماریتون بهتون پیشنهاد میکنم مطالب دیگر سایت رو هم به طور کامل بخونید.

  12. سلام خسته نباشید.سئوالم این بود که شما میگید ذرات زیر اتمی از فوتون درست شدن شما این رو بر چه حسابی میگید چون هیچ کدوم از دانشمندان این رو نگفتند.. و یه سئوال دیگه آیا خورشید هم فوتون منتشر میکنه؟ایا این فوتون در زمین دوباره ذرات زیر اتمی تشکیل می‌دهند و اتم ها جسم هارو تشکیل می دهند؟لطفا توضیح دهید!!

    1. سلام
      کتاب چگونه خداوند را بشناسیم، اثر دکتر دیپاک چوبرا رو که بخونید. کاملا توضیحاتش موجوده و دانشمندان زیادی هم این رو تایید کردن.

  13. سلام و خسته نباشید. سئوالم این بود که پروتون و نوترون از چه چیز تشکیل یافته اند و شما که میگید همه چی از نور هست پس چرا ما اجسام رو به شکل های دیگه میبینیم

    1. سلام به شما مهدی عزیز ، این مورد در خود پست ها و در کامنت ها به طور کامل توضیح داده شده. با مطالعه پست و دیدگاه های مربوطه جواب این سوال رو به دست میارید.

  14. یه سوال قیامت که در قرآن بهش اشاره شده چجوری بوجود میاد

    1. سلام سجاد عزیز
      در مورد قیامت در قرآن توضیح داده شده. کسی روزش رو نمیدونه، کسی بهش باور نداره. بدی های انسان تا حدی زیاد میشه که قیامت رو رقم میزنه و در قیامت همه کوه ها به هم میخورن، زمین ها جابجا میشن، دریاها و آتش فشان ها خروشان میشن و … روز موعود فرا میرسه. مهم این نیست روز قیامت چطور ایجاد میشه. مهم این هست که کسی به بودنش ایمان کافی نداره.
      چون اگر ایمان داشته باشیم که روز حساب کتابی هست، انقدر بدی در حق هم نمیکنیم.

  15. سلام اقا شهاب من نفهمیدم که چطور شما با فیزیک کوانتوم خدا را اثبات کردید میشه یه کم واضح تر توضیح بدید

    1. سلام به شما دوست عزیز.
      لطفا دوباره پست را مطالعه کنید، و این کار رو چند بار و در چند روز متفاوت انجام بدید. تا مطالب این پست براتون قابل هضم بشه.

  16. خیلی مفید بود. شما مسئله کوانتوم رو به طور ملموس و قابل درکی بیان کردید. ممنونم

  17. با سلام و درود . مطالب جالب و زیباست . درست است که همه چیز از فوتون تشکیل شده و دایم در حال ارسال انرژی و نور خود هستند یه سوال پیش میاد که شب هنگام که فرا میرسه چرا قادر به دیدن اجسام نیستیم واز طرفی میدانیم که اجسام از میلیاردها اتم و در نتیجه کوانتوم تشکیل شده و دارای نور هستند ، چرا ما در اینحال قادر به دیدن اجسام نیستیم.

    1. سلام به شما عباس عزیز.
      شما موضوع کوانتوم رو با اجسام مقایسه نکنید.
      زمانی که جسم را در سطح کوانتوم مورد بررسی قرار دهید، به ذرات بسیار ریزی میرسیید که دارای انرژی و نور هستند. یعنی همان فوتون ها …
      اما این ذرات کوانتوم زمانی که با یکدگیر متحد میشوند تشکیل اجسام را میدهند. پس دلیلی نداره که شما جسم رو نورانی ببینید. این به خاطر دید شما نیز هست. انسان هایی که به روشن بینی معنوی واقعی میرسند، تمامی اجسام را به صورت نور می بینند. پس چشم کنونی ما قادر به دیدن آن سطح از نور ها نیست.

  18. سلام من خیلی اتفاقی با سایت شما اشنا شدم و می خواستم از شما سوالی بپرسم چند وقتی میشه که من تمام اتفاقات روز بعد رو در خواب میبینم و صبح که از خواب بیدار میشم کاملا اون رو به یاد میارم بعضی شب ها هم خواب های عجیبی میبینم من سخت گیج شدم و کمی هم ترسیدم خواب هایی که میبینم خیلی به واقعیت نزدیکه
    شما دلیل این رو می دونید ؟

    1. سلام به شما سارا عزیز.
      این مواردی که شما در حال تجربه آن هستید، بالا رفتن سطح آگاهی نام داره.
      معمولا برای هر یک از ما اتفاق افتاده که فردا رو در خواب ببینیم.
      اما بسیاری از ما تعبیر این رویا رو نمیدونیم.
      دیدن آینده بخشی از قابلیت های انسان هست، اما این مورد زمانی اتفاقی می افته که ما در سطح آگاهی بالایی قرار داشته باشیم.
      مثلا در روزهایی که مشغله فکری کمتری داریم و یا از آرامش نسبی خوبی برخورداریم.
      در این زمان ها سطح رویا بینی ما بالاتر خواهد رفت و هر چه انسان پاک تر و زلال تری باشیم شفافیت رویا ها و صادقه بودن رویا های ما بیشتر خواهد بود.
      که همه این ها رو ما با جمله ای به اسم آگاهی تعریف میکنیم. عبادت با اخلاص و از روی عشق هم تاثیر به سزایی در این روند خواهد داشت.

  19. باسلام
    آقای شهاب خان
    شما کل مسئله کوانتوم رو زیر سوال بردین مگ میشه از تجمیع فوتون ها میلیون ها ذره یا عنصر متفاوت تولید کرد در حالی که همه مواد اولیه ( فوتون ) یکسانی دارن این گفته شما مثل این میشه که با قاطی کردن دولیوان آب شیرموز درست کرد بعدش با سه لیوان شیر .
    فوتون کوچیکترین ذره نوره که در حالت عادی موج هستش که با نظر انسان به ذره تبدیل میشه
    که علمی ترش رو باید مطالعه دقیق کنیم

    1. سلام به شما مجید عزیز. لطفا در این باره بیشتر تحقیق کنید.
      به جواب سوالاتتون میرسید.

  20. سلام وخسته نباشین
    من دوم تجربی هستم و برای درک کوانتوم خیلی مطالعه کردم ولی هیچ کدوم ب اندازه ی مطلب شما قابل درک و ساده وزیبا نبود
    خیلی ممنون
    امیدوارم پایدار باشید

  21. خوب بود من میخوام بهتون بگم خدا وجود ندارد من خود الان در دانشگاه صنعتی شریف تهران درس میخوانم علم ریاضی تنها قانونی است که در همه جا مساوی است اگر شما در تمام کرات دیگر هم بروید دو دوتا مساوی ۴است پیامبر ۱۴۰۰سال پیش خدا را به نور یک انرژی بدون جسم (در واقع همان بدون جرم)
    تشبیه کرده که همان فوتون ها را میتوان گفت و هزاران حدیث آمده که دروغ ربا نزول و هزاران گناه دیگر نکنیم زیرا اثبات گشته وقتی انسانی به انسان دیگر فهش میدهد فوتون های ان کم سو تر و حتی از بین میرود ما همه از فوتون هستیم درست است اما محمدص ۱۴۰۰سال پیش این حرف را زد که همه ی مسلمانان با یکدیگر برادر هستند شاید اسم عذاب وجدان را شنیده باشید عذاب وجدان همان بیقراری فوتون است که کم سو شده و از بین میرود زیرا دشمن نور تاریکی است پس محمدص فوتون ها را که به ذره تشکیل دهنده تمام جهان هست را خدا تشبیه کرده
    خیلی ممنون

    1. اگه خدایی وجود نداره چه کسی اینها رو به حضرت محمد یاد داده؟اونم هزار و چهارصد سال پیش؟شما رو حساب علم کوانتوم که جز مبهم ترین علومه چجوری همچین حرفی میزنید؟چجوری محمد رو قبول دارید ولی خدای محمد رو نه؟

  22. سلام واقعا زیبا بود و جامعه ی امروز تشنه اینگونه از مطالب است خدا حفظتون کنه

  23. شهاب عزیز مطلب رو بی نهایت زیبا ساده کردین ضمن سادگی روشن والبته گیرا توضیح دادین ممنونم از مطالب پر بارتون

  24. سلام واقعااا ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید، من مدتها نر چقدر سرچ کردم به جوابی که توی ذهنم بود نمیرسیدم در مورد فیزیک کوانتوم مطالعه جزیی داستم اما الان احساس می کنم دارم جوابم رو می گیرم.
    من چجوری می تونم بقیه پستهای شما بخونم؟؟؟؟
    سوالی که من دارم اینکه چجور فکر ما و اندیشه ما هم کوانتومه، یا فتونه یا همون نوره در صورتی که حتی هیچ نوری هم نیست؟؟؟ چطوری می تونه انرژی باشه که این انرژی بخواد تبدیل به جسمی بشه که با فکرمون ایجادش کردیم؟؟؟؟ ببخشید شاید سوالم رو سخت پرسیدم چون با اینکه مطالعه کردم اما هنوز گنگم. ممنون از شما به خاطر سایتتون.

    1. سلام به شما دریا عزیز.
      در زمان انفجار بزرگ، فقط ما شاهد انفجار نور بودیم. که رفته رفته و با گذشت زمان؛ ذرات کوانتوم با ترکیب با چند گاز دیگر ، هیلیوم ، پروتون ، نترون ، الکترون رو تشکیل دادن ؛ که و بعد از ترکیب اینها هسته تشکیل شد و از ترکیب این ذرات با یکدیگر اجسام کوچک و سپس اجسام بزرگ تر و سپس سیارات تشکیل شدن
      پس در ابتدا کوانتوم بوده است و سپس رفته رفته همه چیز ایجاد شده است.
      کونتوام یا همان ذرات نور در همه ی اجسامی که می بینید وجود دارند.
      خود کوانتوم به خودی خود جرمی ندارد ، بلکه فقط انرژی است، اما با فعل و انفعالات شیمی که خود یک معجزه است ، تبدیل به اجسام نیز میشود.

  25. سلام واقعااا ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادید، من مدتها نر چقدر سرچ کردم به جوابی که توی ذهنم بود نمیرسیدم در مورد فیزیک کوانتوم مطالعه جزیی داستم اما الان احساس می کنم دارم جوابم رو می گیرم.
    من چجوری می تونم بقیه پستهای شما بخونم؟؟؟؟
    سوالی که من دارم اینکه چجور فکر ما و اندیشه ما هم کوانتومه، یا فتونه یا همون نوره در صورتی که حتی هیچ نوری هم نیست؟؟؟ چطوری می تونه انرژی باشه که این انرژی بخواد تبدیل به جسمی بشه که با فکرمون ایجادش کردیم؟؟؟؟ ببخشید شاید سوالم رو سخت پرسیدم چون با اینکه مطالعه کردم اما هنوز گنگم. ممنون از شما به خاطر سایتتون.

    1. سلام به شما دریا عزیز. یک بار و یا دو بار دیگه مطالب پست جهان از دید کوانتوم و کوانتوم از دید انسان رو بخونید به خوبی متوجه میشید که چطور ممکن میشه.

      1. سلام به شما فاطمه عزیز. ان شالله که همینطوره
        با عشق بخونید و با عشق پیش برید.
        اما بر یک چیز آگاه باشید. افرادی که این مطالب رو میخونن و به دنبال نتیجه و تجربیات معنوی هستند، به جایی نمیرسن. بلکه افرادی که با عشق میخونن و با عشق پیش میرن به مراتب بالاتری میرسن.
        شما ره انسانیت چیزی بیشتر از داد و ستد رو میطلبه. شما و همه عزیزان دیگر ، هر سوالی که داشتید در خدمتتون هستیم.

  26. سلام من هنگام خواندن متن لرزش آروم را در وجودم حس میکردم و بعد از اتمام متن زیبای شما ناخودآگاه اشک میریختم سپاسگزارم که من را در شناخت خداشناسی همراهی کردید

    1. سلام به شما بنده ی عزیز. ما هم خوشحالیم که تونستیم باعث جرقه ای در وجود و درون شما باشیم.

  27. هنگامی که این مقدمه زیبا رامی خواندم لرزشی را در وجودم احساس میکردم و بعد از اتمام خواندن متن زیبای شما نا خودآگاه اشک بر چشمهایم جاری میشد بسیار سپاسگزارم که مرا به خداوند نزدیک تر کردید

  28. خیلی خوب که راجب طبیعت فکر میکنید، ولی اطلاعات غلط پخش نکنید و تفاسیر خودتون رو بدون آزمایش و مطالعه قرار ندید لطفا،معنای کوانتوم یعنی بررسی طبیعت و ماده و غیر ماده در ابعاد اتم و سرعت های بالا. ربطی به فوتون نداره. فوتون خودش یه بخش کوچک از این علمه، در حالی فوتون یه فرضیه هست که اثبات نشده.

  29. ببخشید با خوندن این پست یه سوال تو ذهنم پیش اومده!
    چجوری یه چیزی میتونه تو یه لحظه تو چند تا مکان مختلف باشه؟ امروز سر کلاس دینی ما معلممون میگفت ک هیچ چیزی نمیتونه تو یه زمان در دو مکان باشن اینوطبق آیه های قران میگفتن! ولی چجوریه که کوانتوم این ویژگی رو داره که هم تویه رمان میتونه تو دمای صفردرجه باشه هم تودمای صددرجه؟ همین ک گفتین لامکان هس!مگه میشه همچین چیزی؟ این ک یه چیزی تو یه زمان هم تو مشهد باشه هم تو شیراز که نمیشه…:-|

    1. سلام به شما شبنم عزیز.
      چرا میگن لامکان هست ، چون فوتون ذره ای نور است که جرم و باری رو نداره ، یعنی جسم نیست ، زمانی که جسم نیست ، پس مکان هم براش تعریفی نداره ، مانند روح میشه ، روح هم لامکانه ، چون جسم نیست ، جرم نیست ، بار نیست ، شما زمانی که یک شی رو در دست داشته باشین میتونین بگین این شی در فلان مکان وجود نداره.
      ولی زمانی که جسمی در دست نداشته باشین ، نمی تونین بگین در این مکان هست یا در مکان دیگری هست.
      منظور از لامکالن بودن این هست

  30. باسلام،
    در نگاه اول استدلال جنابعالی در مورد آیه بظاهر معقول و زیباست اما من چند سوال دارم !!
    ۱-زمانی الکترون و پروتون و حالا فوتون ها ریز ترین ذرات شناخته شده اند، از کجا معلوم در آینده ذرات ریز تری شناخته نشوند، حتی شاید بر فرض ماهیت ذرات تشکیل دهنده نور ؟!
    ۲- اینکه ذرات فوتون ها آیا شعور ذاتی دارند یا نه هنوز مشخص نیست، این چطور قابل توجیه است؟
    ۳- بنظر میرسه میشه فوتون هارو هم مادی و درواقع مخلوق و معلول تلقی کرد ، در حالی که الله علت علل است!!!؟

    1. سلام به شما دوست عزیز.
      ۱- همیشه نظریه های علمی به اندازه ی کشفیات آن ها گفته میشود. شاید علم نیز به مراحل بالاتر فوتون برسه و چیزهای جالب تری برای ما نمایان بشه.
      ۲- ذرات فوتون دارای انرژی هستند و تشکیل دهنده ی هر ماده و یا جسم و یا مولکولی هستند ، به عنوان مثال مولکول آب داری شعور و حافطه است ، مولکول آب از چی تشکیل شده ؟ از همین ذرات فوتون ها ، البته منظورم در سطح کوانتوم هست ، پس شاید بتوان گفت که این فوتون ها نیز دارای شعور هستند.
      ۳- فوتون ها بعد از انفجار بزرگ ایجاد شدند پس خلق شده هستند .

  31. سلام ، مطالب رو خوندم خیلی مچکرم و خیلی برای جالب بود . دو سوال برام به وجود اومد اول اینکه آیا میشه گفت فوتون هم دارای جرم هست ؟ جرمی خیلی خیلی کم در حدی که نزدیک به صفره ؟ چون اجسام جرم دارند و کوچکترین ذره از جسم هم طبیعتا باید جرم داشته باشه و سوال دیگه اینکه طبق نتیجه گیریتون همه اجسام از فوتون تشکیل شدند ولی یعنی چیزهایی مثل کثیفی ها , نجاسات و … هم دارای فوتون هستن ؟!

    1. سلام به شما حامد عزیز.
      کثیفی و نجاست هم اگر زیر میکروسکپ دیده بشن دارای مولکول و اتم هستند و و زمانی که مولکول و اتم رو در سطح کوانتوم ببینید به فوتون ها میرسید.
      فوتون ها دارای جرم نیستند. زمانی که به هم متصل میشن و ترکیبات خاص این ها با هم انجام میشه و سطح مولکول و اتم میرسن دارای جرم خواهند شد.

  32. درود بر شما دوست گرامی
    ۱- کوانتوم معنای کمترین مقدار ممکن از یک کمیت شرکت کننده در یک اندرکنش است به عبارت دیگر، به کمترین مقدار ممکن از یک کمیت، مقدار پایه و یا یک کوانتم آن کمیت می‌گویند. یک کمیت کوانتیده تنها میتونه مقدارهای محدود گسسته ای یعنی مضرب صحیحی از کوانتوم آن کمیت را در اختیار بذاره. برای نمونه، مقدار بار الکتریکی یک جسم که در اثر مالش باردار شده، همواره مضرب صحیحی از بار الکتریکی یک الکترون می‌باشد. هیچگاه مقدار بار الکتریکی یک جسم ۳/۵ برابر بار الکتریکی یک الکترون نخواهد بود. در اینجا به مقدار بار الکتریکی یک الکترون، بار پایه و یا یک کوانتم بار می‌گویند و بار الکتریکی جسم نیز کمیتی کوانتیده است این تعریف کلی خود کوانتوم بود اما مکانیک کوانتومی به معنی مشاهده و ازمایش پدیده‌های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی است که مکانیک نیوتونی از انجام انها عاجز استدر این مقیاس، کُنِش‌های فیزیکی در حد و اندازه‌های ثابت پلانک هستند، بنده متوجه نمیشوم چرا بدون مطالعه کامل کوانتوم رو به نور ربط میدید فوتون فوتون یک ذره بنیادی است که به‌عنوان واحد کوانتومی نور و یا هر نوع تابش الکترومغناطیسی استفاده میشود، در مورد لا مکان بودن هم لطفا اصل عدم قطعیت هایزنبرگ رو با موضوع دیگه قاطی نکنید نه تنها فوتون بلکه کل ذرات هستی به صورت لامکان هستند
    ۲-انفجار بزرگ ۱۵ میلیارد سال پیش رخ نداده است بلکه در ۱۳٫۸ میلیارد رخ داده است این اشتباه یک میلیار و خورده ای شما بسیار تعجب برانگیز است

    1. سلام به شما منتقد عزیز.
      ممنون از نظر زیبای شما.
      همان طور که خود اشاره کردید ، فوتون واحد کوانتومی نور است، و به قول خودتون کل ذرات هستی لامکان هستند.
      کوانتوم نیز از نگاه دکتر دی پاک چوپرا ، از به هم پیوستن چند فوتون یک بسته ی کوانتومی تشکیل خواهد شد.

      در مورد انفجار بزرگ هم شاید اشتباهی رخ داده باشه اما در اصل ماجرا تفاوتی نمیکنه.
      این پست از کتاب چگونه خداوند را بشناسیم، نوشته دی پاک چوپرا الهام گرفته شده.
      شما ذرات رو از نگاه فیزیکی مورد بررسی قرار دادین و ما ذرات رو از نگاه معنوی.
      و ما سعی کردیم مباحث سنگین متافیزیک رو در ساده ترین حالاتش برای عزیزان توضیح بدیم که متوجه بشن.
      شما هم میتونید با مطالعه این کتاب، به بینش های والا و زیبایی برسید.

      1. الکترون و ذرات دیگه خودشون کوانتوم هستن و ربطی به فتون (کوانتوم نور) ندارن شهاب عزیز

    2. امروزه ثابت شده که ذرات کوچکتری مانند کوارک و… نیز وجود دارند.ای کاش شهاب خان با مطا لعه بیشتر در مورد کوانتوم نظر می دادند.

  33. سلام
    چند روزه می خوام در مورد کوانتم بخونم و مطالب برام سنگینه
    ولی نوشته های شما برام روان و قابل فهم بود
    مرسی

  34. بسم الله
    با سلام:
    مطالب به آن مشکلی بسیار ساده نوشته شده بود .عالی بود
    من شیمی خوندم ودر مورد اتمها خواستم مطالبی را بگم .وقتی به اجزای تشکیل دهنده اتم دقت میکنیم که از الکترون وپروتن ونوترون تشکیل شده که پروتن ونوترون در هسته والکترون دراطراف هسته در حال چرخش است تا اینجا مشخص است ولی برخلاف آنچه در کتابها خوانده ایم که اتمها مانند منظومه شمسی است که خورشید مانند هسته وسیارات مانند الکترونها به دور هسته میگردند فرق اساسی در این است که الکترونها به صورت جسم گوی مانند و متمرکز نیست بلکه به صورت توده انرژی در اطراف توده انرژی دیگر بنام هسته مچرخد (مانند همین الکترونهایی که در سیم برق وجود دارند و ماده هم نیستند و انرژی آزاد می کنند) ودر جهان هستی هر انرژی طیف نوری (یا رنگ وهمچنین فرکانس) مخصوص به خود دارد که منحصر به خود آن است وتنها با کم یا زیاد شدن آن انرژی است که طیف وفرکانس (در مجموع خاصیت کلی آن)عوض می شود برای مثال هیدروژن یک الکترون دارد که به دور هسته می گردد ولی اگر این الکترون را دو تاکنیم تبدیل به هلیم یعنی ماده دیگر میشود یعنی با کم وزیاد شدن انرژی اتم به اتم دیگر با خاصیت آن اتم جدید به وجود می آید پس با کم یازیاد شدن انرژی اتمها خاصیتها تغییر می کند از گازهیدروژن به آهن یا طلا یا هر ماده دیگر و رنگ منحصر به فرد می گیرد وتفاوت ماهیت همه اینها تنها وتنها در سطح انرژی آنهاست به عبارت دیگر یک انرژی در تجلی های مختلف وآمی گوییم جسم اصلاً جسم وجود ندارد همه چیز انرژی است البته به نظر من انرژی هم نمی توان گفت بلکه خاصیتی است که از ارتعاشاتی است که از ارده ای سرچشمه میگیرد .
    نمونه آن در بدن ما اتفاق می افتد وقتی می خواهیم چشم خود را باز یا بسته کنیم ابتدا اراده می کنیم که چشم خود را ببندیم این اراده اول فکر بود( و فکر از کجا آمد (ذات صدور) ) و اراده محرک های شیمیایی داخل مغز را فعال کرده واین مواد شیمیایی از آکسون ودندریت سلول های عصبی که از مغز تا سلولهای ماهیچه چشم منتقل می شود(توسط هزاران سلول عصبی که ازمغز تا چشم وجود دارد) و ماهیچه های چشم را تحریک کرده وچشم باز یا بسته میشود
    نتیجه این که ما اراده کردیم و اراده باعث فرمانی برای تولید مواد شیمیایی (ماده) شد ودر نهایت عملی به وقوع پیوست یعنی فکر تبدیل به ماده شد. حالا این اراده ارتعاش کدام عالم است که در افکار من شکل بست . وافکارواعمال ما درکل کائنات اثرمی گذارد پس مواظب افکارمان باشیم.

  35. سلام دوستان
    خداوند نور آسمانها و زمین است
    این جهان فیزیکی حدود ۱۳/۸ میلیارد سال پیش در یک نقطه بسیار کوچک در حد ابعاد پلانک از آشفتگی همبند فضا – زمان شروع به گسترش کرده و گسترش آن هنوز هم ادامه دارد . اول فقط فوتونها بوجود آمدند و جالب اینکه طبق محاسبات ریاضی همه اجزاء تشکیل دهنده هستی از جمله پروتون ها و نوترون ها به تدریج به فتون تبدیل میشوند و بعد از ده به توان صد سال فقط فوتون ها باقی خواهند ماند .
    اینکه اتمها از نور بوجود آمده اند و سرانجام به نور تبدیل خواهند شد آیات قران را در ذهن آدمی تداعی میکند .
    البته نه اینکه برای خدا ماهیت قائل بشویم و وجود باریتعالی را فوتون فرض کنیم شاید بتوانیم تجلی خاص ربوبیتش را در این دنیای فیزیکی به شکل نور تصور کنیم.
    کتابی از آقای علی ا فضل صمدی بنام ” افسانه زندگی ” با زبان ساده در اینترنت منتشر شده که خواندن آن برای فهم این گونه مباحث میتواند مفید باشد.
    همچنین کتاب ” اسرار کائنات ” آقای ابراهیم ویکتوری نیز نثر بسیار ساده و در عین حال جامعی دارد که میتواند زمینه ذهنی مناسبی برای خواننده فراهم کند.
    برای دانستن مکانیسم ادارک در مغز هم لینکهای زیر را ببینید
    http://bigbangpage.com/?p=28002
    http://bigbangpage.com/?p=27962

  36. آقا شهاب وقتی داشتم مطلبتون رو می خوندم به این فک می کردم که چطور میشه این رو درک کرد که جایگاه فکر و اندیشه تو مغز کجاست و فکر چطور به انرژی تبدیل می شه و اصلا ذهن آدم از کجا می آد؟ یعنی صرفا سلول های مغز با چنتا رگ و یه مسیر خون و یه عده سلول چطور افکار و اندیشه انسان رو به وجود میارن که چیزی غیرمادیه, چرا مثلا نمیشه معده یا قلب انسان فکر کنه در صورتی که اینها هم اعصاب و سیستم خودشون رو دارن, به عبارتی تو مغز چی هست که فردیت و هویت شخص از اون شکل می گیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاید ساده به نظر برسه اما من نمی تونم درکش کنم و میگم باید این رو پیدا کرد که اشکال مختلف انرژی که ماده هم یکی از شکل هاش است چطور به هم تبدیل می شن, یعنی واکنش های مادی و شیمیایی انسان چطور به اندیشه های متعالی تبدیل می شن… شاید بگید مثل کامپیوتر که سخت افزار به اطلاعات تبدیل می شن اما خب آیا واقعا ما یه نوع کامپیوتر هستیم و اگر هستیم ارتباط بین کاربر ما و نحوه ی تبدیل جسم ما به اندیشه(نه اندیشه های فقط ثبتی و روزمره) چطوره صورت می گیره… موتور ما چیه؟ آیا مغز ماست؟ یا قلب؟ یا روح؟ یا چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز ، هیچ . سوالی ک مطرح کردی خیلی زیباست ، همان طور که خودت هم میدونی ، مغز از نورون ها و سیستم های عصبی ، مخ چه و چربی ها و …. تشکیل شده ، که چربی ها نقش حافظه یا هارد ، نورون ها نقش سی پی یو و مخ چه هم یه جورایی نقش محاسبه گر رو بازی میکنی ، عمل تفکر مابین نورون ها انجام میشه نه در خود نورون ها . در ظاهر انسان چیز ساده ای هست .
      اما تنها اگر یک نگاهی عمیق و معنوی به باطن انسان و حتی کوچیکترین موجودات بندازیم ، چیزی جز سوالات بی انتها برای ما نمیمونه ، به عنوان مثال مورچه …. قوی ترین حس بویایی رو داره و صدای مورچه و فرکانسی که تولید میکنه از تمامی حیوانات و موجودات دیگه بالاتره . جواب این سوال رو از کجا پیدا کنیم ؟
      دانشمندان زیادی هم در این موارد به تفکر و تحقیق پرداختند . همین که به این مسائل فکر کنیم و در حیرتش باقی بمونیم ، به نظر من ، برای من و شما کافیه . چون ما راه های واجب تر و مهم تری داریم که باید اون ها رو طی کنیم . اینکه موز چطور به وجود میاد ، اینکه چطور پرتغال به وجود میاد ، اینکه اول مرغ بوده یا تخم مرغ ، فرع ماجراست ، اینکه چه کسی این ها رو مدیریت میکنه ، چه کسی این ها رو ساخته ، چرا ساخته ، چرا خلقت رو ادامه داده و چرا خلقت رو ادامه میده ، اصل ماجراست . میتونیم به فرع هم بپردازیم ، اما مطمئن هستم عمر ما جواب گو نیست ، همان طور که دانشمندان بسیاری ، الان سال هاست که دارن کشفیات خودشون رو اعلام میکنن، آپدیتت میکنن ، اما هنوز هم به پایان نرسیده . بلکه مطمئن هستم به یک دهم هم نرسیده .
      باز هم سوالی داشتی در خدمتم دوست عزیزم ، مباحثه میکنیم با هم و لذت میبریم .

  37. طبق اون چیزی که ما تو فیزیک خوندیم فوتون ها که دسته های نور هستند تو هسته لامکان هستند و یک جا ثابت نمی مونن و مثلا میکروسکوپ نمی تونه یک مکان ثابت رو تو هسته براشون در نظر بگیره ولی در هر صورت در هسته هستند و انرژی از خودشون ساطع می کنند مثل لامپ که رشته نوری داره که نور رو به تمام فضای اتاق ساطع می کنه, یعنی می خوام بگم فوتون ها در درونی ترین هسته ماده هستند و از جسم بیرون نمی پرن و تو کل دنیا پخش نمی شن! فقط تو محیط خودشون یه جا نمی مونن! در غیر این صورت مواد و اشکال مختلف به وجود نمی اومدن و همه چیز پخش و پلا می شدن! البته انرژی رو ساطع می کنن… این مطلب هم چیز خیلی تازه ای نیست, انیشتین بدبخت و بقیه هم همون وقت گفتن ماده و انرژی دائما در حال تبدیل شدن به هم هستند و ماده از انرژی تشکیل شده و هیچ وقت زوال پیدا نمی کنن( معادلهmc*). ده سال پیش تو فیزیک دبیرستان من و همه بچه دبیرستانی های وروجک خوندیمش! اما خوب تو سنین کم زیاد به مباحث خداشناسیش توجه نمی شه و معلم ها هم چیزی بهمون نمی گفتن و در حد همان شناخت مواد باقی می مونه اما وقتی یه کم از حالت جمادی دبیرستانی دراومدیم فهمیدیم اِ پس اون یعنی این!… اما واقعا درسته تمام ما نوریم نور نور… یا نور فوق کل نور… یا نور علی نور… اما حتی دونستن این نور بودن دل تاریک ما رو روشن نمی کنه اگر درها رو به روی خودمون ببندیم و تو همون هسته کوچک باقی بمونیم… چسبیدن به خود و هی من من کردن یعنی تاریکی و بستن تمام روزنه ها…

  38. سلام آقا شهاب عزیز راستش یکی از کسانی بودم که واقعا عاشقانه کوانتوم و مباحث اون رو دوست داشتم ولی با توجه به مشکلاتی که داشتم مدت زیادی ازش دور بودم و این قضیه من رو به کلی ازش دور کرده بود تا امشب که وبسایت فوق العاده زیبای شما رو دیدم عاشقتونم به خاطر حس خوبی که دادین امیدوارم به ارائه چنین پست های زیبائی ادامه بدین (گاهی اوقات با چند کلمه سرنوشت انسان ها رو میشه تغییر داد! ممنونم)

    1. سلام به شما دوست عزیز ، ممنونم از شما و خوشحالم که مطالب برای شما هم مفید بوده ، تمام این مطالب به ما یک چیز رو اموزش میدن ، اون هم اینکه مسیر خودمون رو پیدا کنیم ، جهان بر پایه هزاران علم داره به مسیر خودش ادامه میده و حیفه انسان فارق از مسیر باشه ، انشاالله که بتونیم این راه رو ادامه بدیم . شاد و سر بلند باشید .

  39. سلام. حدود یک سال بود زیاد به اینترنت نمی یومدم. تازه فهمیدم وبلاگتون به سایت تبدیل شده. هنوز وقت نکردم با دقت بخونم. فقط خواستم فعلا تبریک بگم

    1. سلام دوست عزیز ، به وب خودتون خوش اومدید . ممنون از تبریک شما .

  40. سلام شهاب عزیز . خیلی وقت بود داشتم فکر می کردم”وجه الله” یعنی چی؟
    فاینما تولّو فثمّ وجه الله = به هر سو روکنید آنجا روی به خداست (سوره بقره آیه ۱۱۵)
    و چه قدر کار تو جالبه که مطالب به این دشواری رو به این راحتی و روانی می نویسی.
    ***
    مطالعات ما در دوره دبیرستان هرگز به ما یاد نداد فیزیک می تونه علمی باشه که ما را به زیبایی ها و شگفتیهای خلقت رهنمون کنه؛
    مبحث نور و انعکاس تصاویر در آیینه و به وجود آمدن تصاویر حقیقی و مجازی رو که مرور می کنم به جایی رسیدیم که یاد گرفتیم ؛ هر چیزی رو که حس نمی کنیم مجازی است و هر چیزی رو که حس می کنیم حقیقت داره پس اشعه مادون قرمز رو که حس نمی کنیم ولی وجود داره مجازی است.
    چرخش الکترون به دور هسته اش که اتم را تشکیل می دهد، نمی بینیم پس مجازی است ؛ از طرفی اگر حرکت نکند اتم هم وجود ندارد و اگر به داخل هسته برویم چرخش پروتون و نوترون باعث بوجود اومدن این حجم مجازی می شوند. پس همه اینها نشان می دهند که ساختار همه اینها ماده هست چرا که اگر حرکت نکنند هیچ کدام وجود ندارند.
    در عالم هستی، جهان مادی یک جهان مجازی است و تمام جهان هستی مادی، از حرکت آفریده شده و نظر به اینکه همه حرکتهایی که ما نمی بینیم مجازی است در واقع این به این معناست که همه جهان هستی در حرکت است.
    و نیز یاد گرفتیم که دینامیک شاخه ای از علم مکانیک است که علت حرکت را توصیف می کند پس یک نیرویی باعث شده حرکت شکل بگیرد…
    و چون جهان هستی دارای حرکت است نیرویی عظیم باید باشد که آن را به حرکت در آورد و از همه مهمتر مواظب و مراقب همه چیز هم باشد و ما(انسانها) چون دارای حرکت هستیم پس هر کدام از ما برداشت منحصر به خودمان را از جهان هستی داریم و آن بستگی به آستانه درک فیزیکی ما دارد.
    رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
    بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
    و… انسان به جایی می رسد که به جز خدا نمی بیند و در واقع از ظاهربینی نجات پیدا می کند…

    زندگـی زیباسـت چشمـی بـاز کـن
    گردشـی در کوچــه باغ راز کن

    من مـیـان جسـمها جــان دیـده ام
    درد را افکنـده درمـان دیـده ام

    زنـدگـی موسـیـقـی گنـجشـکهاست
    زندگی باغ تماشـــای خداســت

    گـر تـو را نـور یـقیــن پیـــدا شود
    می تواند زشــت هم زیبا شــود

    امیدوارم همه ما بتوانیم به درجه والای “راسخان در علم” برسیم.

    1. سلام پروانه عزیز ، چه نظر زیبایی … چه تحلیل زیبایی ، به نحوی شما و دیگران دوستان مطالبی رو که میخوام در پست بعدی براتون بنویسم رو دارین تو نظرات اینجا بیان میکنین و چه اشعاری زیبایی …
      مولانا هم اینگونه بیان میکنه : من نور خورم که قوت جان است .
      امید که همه به روشن بینی معنوی برسیم . در پناه حق باشید و سر بلند .

  41. با سلام خدمت آقاشهاب عزیز و دوستان خوبم. مطلب واقعا عالی بود. دستتون درد نکنه. منم خیلی به این مباحث علاقمند هستم. در کتاب زیبایی به نام جهان هولوگرافیک اثر مایکل تالبوت هم به همین مباحث کوانتوم پرداخته شده. در قسمتی از این کتاب در مورد الکترون نوشته که در آزمایشگاه ثابت کردند که الکترون به دو حالت میتونه وجود داشته باشه: حالت ذره و حالت موج. و اینکه فقط هنگامی که یک مشاهده گر به اون نگاه کنه به حالت ذره دیده میشه. و اگر مشاهده گری وجود نداشته باشه به حالت انرژی هست! یعنی در حقیقت جهان اطراف ما تنها به چشم ما به این حالت هست! و صورت حقیقی اون انرژی هست .و به گفته یک دانشمندی که الان اسمش یادم نیس، جهان پشت سر ما شاید به شکل یک سوپ انرژی باشه!

    1. سلام سمیه خانم ، بله همینطوره ، واقعا حیرت بر انگیزه ، ادم نمیتونه باور کنه ، اما این یک حقیقت محض هست که باید پذیرفته بشه . دنیای مادی ما تنها همین چیزی نیست که ما شاهد اون هستیم . دست شما درد نکنه ، در پناه خدا باشید .

  42. با سلام خدمت اقا شهاب ودوستان .پستی رو که اینبار گذاشتید نیز همانند پستهای قبلی خیلی زیبا و بینهایت شگفت انگیز و حاوی اطلاعات ارزشمندی برامون بود .پدیده کوانتوم یکی از شگفت انگیز ترین مبحثیه که من هم علاقه شدیدی به دونستن وکسب اطلاعات از اون دارم و در واقع یک اصل به اثبات رسیده علمیه که ابعاد دید ما رو نسبت به جهان افرینش وشگفتیهای رمز الودش وسعت بخشیده وگسترده تر میکنه .. زمانی بود وقتی وارد جمعی میشدم که در مورد پدیده های عجیب وغریبی همچون چشم زخم .نفرین .تله پاتی .جادو .اگاهی های معنوی .درمانهای معجزه اسا .رویا بینی و چیزهایی از این قبیل میشد اعتراض میکردم ومیگفتم ایا واقعا به این خرافات وچرندیات معتقد هستید ؟ !!!ولی وقتی انسان بر اساس طبیعت ذاتی میل به اموختن در ش به وجود میاد وشروع به جستجو ومطالعه از هستی و افرینش وناشناخته ها میکنه انموقع پی به رمز ورموز گوشه ناچیزی از شگفتیهای حیات میشه .وتازه میفهمه که خیلی چیزها واسه اموختن هست و در واقع هیچی نمیدونه … این مبحث تلنگری هست به کسانی که زندگی مدرن دل وایمانشان را شبهه دار نموده وغبار شک بر ان نشانده .واونایی که از سخنان متافیزیکی بی محتوا خسته شده وهنوز هم برای عقل ومنطق واستدلالات ذهنی احترام قائلند. .. با مطالعه در مورد بحث کوانتوم به این نتیجه میرسیم حتی یک ذره الکترون مجموعه ای هست که سراسر فضا را در خود پوشانده پس طبق این اصل هر بخش از عالم نیز کل ان را در خود پوشانده وهر ذره ای در گیتی به شیوه ای اسرار امیز به هر ذره دیگر متصل میباشد وجدا بودن یک توهم به شمار میاید هر سلول بدنمان به واقع تمام عالم کیهانی را در خود داره و همه چیزی که میبینیم متشکل از انوار در هم تافته شده هستند .این حتی در مورد هر برگ یک گیاه . اجرام اسمانی .قطره باران . وهر ذره غبار نیز صادقه . یکپارچه گی خدشه ناپذیر هست و این نظریه اثبات کننده نظریه فلاسفه گذشته وعارفان که اعتقاد به این اصل داشتن که همه ما یکی هستیم برابر میباشد . کلا میتوان نتیجه گرفت جهان یک هولوگرام شبه گونه میباشد وجدا بودن از هم ویا واقعیتهای ملموس زندگی در واقع خیالی بیش نیست . پس در کل میتوان نتیجه گیری کرد به راستی جهانی که ما در ان زندگی میکنیم …. توهمی هست باشکوه …

    1. با عرض سلام و احترام خدمت خانم ستایش عزیز ، نظرتون همه ی گفته ها رو برای ما باز گو کرد ، امید که این پست بتونه حق مطلب رو به عزیزان ادا کنه و عزیزان هم این پست رو به دقت مطالعه کنن و ازش بهره ببرن ، در بخش های بعدی ، به اسرار زیبا تری پی خواهیم برد به امید خدا . ممنون از نظر زیبای شما .

  43. با درود
    پست جالبیه وخیلی آموزنده
    اگر تمامی اجسامی که در اطراف ما هستند تشکیل شده از نور هستند پس باید با انرژی مثبت فراوانی در اطرافمون روبرو باشیم
    چرا بعضی از اجسام به ما احساس بدی میدهند وآنهارا دوست نداریم؟
    مانا باشید.

    1. سلام رومیتای عزیز ، چه سوال زیبایی پرسیدید ، ممنون از مطرح کردن این سوال . در پاسخ باید اینگونه بگم : همه اجسام از نور هستند ، هر کلام و هر رفتار ما باعث میشه تاثیراتی رو بر محیط پیرامون خودمون داشته باشیم ، که اگر این تاثیرات در سطح کوانتوم بهش نگریسته نشه برای عقل و منطق ما قابل حضم نخواهد بود . به عنوان مثال ما میگیم دعای ما باعث میشه انسانی در میلیون ها کیلومتر دور تر بهبودی پیدا کنه ، خب ، این از لحاظ ذهن مادی و حتی علمی در سطح اتم و الکترون قابل اثبات نیست . یا همین سوالی که شما پرسیدید که چرا بعضی اجسام یا در بیان بهتر محیط ها دارای انرژی منفی هستند و اجسام و محیط هایی دارای انرژی مثبت . این موضوع هم در فیزیک نیوتنی یا همون اتم و الکترون قابل حضم نبود . اما خود دانشمندان زمانی که به علم فیزیک کوانتوم دسترسی پیدا کردند و فوتون ها رو کشف کردند که دارای باری نیستند ، وزنی ندارند ، لامکان هستند و در تعریف کلی انرژی آسمان ها و زمین هستند و به طور خیره کننده ای در هر شی کوچک و بزرگی وجود دارند و جوهره ی زندگی در آفرینش هستند همه دانشمندان در کشف این علم تجربه ای عرفانی داشتند . اما چرا با اینکه همه چیز از نور است ، باز اجسامی یا مکان هایی یا حتی انسان هایی دارای انرژی منفی هستند ؟
      حیوانات و گیاهان و دیگر موجودات به استناد قرآن کریم در حال ستایش پروردگار خود هستند ، اما در این بین انسان ها هستند که بر محیط پیرامون تاثیر گذارند . به عنوان مثال : چشمه های آبی که از دل کوه سرازیر میشن ، دارای انرژی منفی نیستند ، که این آزمایش رو دانشمندان انجام دادند و به اثبات رسید . اما زمانی که در شهر ها و محیط انسانی جاری میشن انرژی هایی که در محیط توسط انسان ها خواسته یا نا خواسته ایجاد شده روی آب و حتی تمام اجسام و مکان ها تاثیر میذراه . زمانی که به مسجد میرین و یا به کعبه قدم میگذاریم بیشترین شعف رو تجربه میکنیم . اما زمانی که در خانه ای پا میذاریم از اون خونه و هر آن چیزی که در اون خونه هست اصلا خوشمون نمیاد . پس ما بر محیط تاثیر گذاریم و محیط خود به خود دارای انرژی منفی نیست . رویداد هایی یا کلماتی یا …. بر اون محیط یا اون جسم تاثیر گذار بوده . سوال یا نظری هم اگر دارین مطرح کنین خانم رومیتا .

  44. سلام.پست واقعا زیبا و اموزنده و جذابی بود.با تشکر از زحمات شما در ارایه این مطالب ارزشمند و تاثیر گذار.منتظر پست های بعدی شما در این زمینه هستم.یا علی

    1. سلام خانم النا ، به طور معمول ما هر ۹ روز پست جدیدی رو برای عزیزان قرار میدیم ، مبحث کوانتوم یک مبحث کاملا علمی و اثبات شده است ، که دانستن این مطلب بسیار بسیار در آینده انسان و نحوه ی نگرش انسان به جهان تاثیر گذار هست . امید که دوستان به این پست توجه لازم رو داشته باشن . نحوه ی آشنایی شما با سایت به چه صورت بوده ؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدین . همچنین ممنون از همراهی شما و نظرات شما .

      1. از اونجاییکه من بدنبال تفاوت ماده و انرژی بودم از طریق گوگل به مقاله ی شما دسترسی پیدا کردم. اینکه ما با همه ی هستی در ارتباط هستیم کاملا قابل درکه ما از طریق چیزی به نام اتر که همه ی ذرات عالم رو به هم متصل میکنه در ارتباطیم. مطالب جالبی در مورد مشاهدات خودم از جهان کوانتوم دارم که دلم می خواد اون رو با کسی که کاملا وارده در میون بذارم چون به من قدرتی عطا شده که برای خودم هم عجیبه، چطور می تونم این مساله رو فقط با شما در میون بذارم؟

  45. خیلی زیبا بود
    وقتی نصف پست و خوندم به یاد همان جمله ای که در اخر گفتین افتادم که خدا نور اسمان و زمین است یعنی همه ما از نور و منشا اصلی نور خدا است افریده شدیم پس وجود ما موجودیت ما همان خدا است
    متشکرم

    1. ممنون از شما ، به امید خدا در پست بعدی به جاهای زیباتری هم خواهیم رسید . در پناه حق باشی نرگس خانم

  46. سلام خدمت شما بزرگوار-مطلب شما را خواندم-در ابتدا برایم جالب نبود اما زمانی که به بحث کوانتوم رسید بسیار جالب و باور نکردنی بود. در حیرت هستم-که به این اندازه جهان ذرات ریز را در خود جای داده است-در حیرت هستم که هر شی دارای نور و انرژی و زندگی است-در حیرت هستم فوتون چگونه این انرژی تمام نشدنی را همراه دارد-ممنون هستم از این پست زیبای شما

    1. سلام صادق عزیز ، به نکات ریز و مهمی که در این پست نهفته بود به خوبی اشاره کردید . به واقع هم حیرت بر انگیزه ، یک دانه ی انار از پیوند میلیون ها اتم تشکیل شده که اون اتم ها در واقع از پیوند میلیارها فوتون تبدیل به اتم شدند . به واقع در بعدی بالاتر ما در حال زندگی کردن در نور هستیم ،نور میبینیم و نور رو میخوریم و نور رو استشمام میکنیم و …. فتبارک الله احسن الخالقین.

    2. سلام آقا شهاب متشکر از پستی که گذاشتین خیلی خوب بود درمورد خلا چیزی نگفتین یعنی جایی خونده بودم که باکوانتوم خلا رو توجیه میکرد و در خلا که تا حالا فکر می کردیم خالیست اما برعکس همیشه یک ماده با قرض گرفتن انرژی از خلا تشکیل همزمان یک پادماده هم تشکیل و به سرعت باهم ترکیب شده و انرژی رو به خلا پس میدهد و این مرتب تکرار میشود یعنی خلا همیشه تو جنب وجوش و حرکت میباشد لطفا در مورد این وربطش با کوانتوم توضیح بدین متشکر واقعا متشکر

      1. سلام به شما علی عزیز.
        در مورد حالات کوانتوم در خلا، اطلاعاتی ندارم.
        میتونید این سوال رو از اساتید فیزیک بپرسید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قبل از ارسال دیدگاه معادله زیر را پاسخ دهید. *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.